רוד איילנד אישרה לגליזציה: עד 28 גרם ו-6 צמחים לשימוש עצמי

רוד איילנד הפכה אמש למדינה ה-19 בארצות הברית שמאשרת לגליזציה של קנאביס, זאת לאחר שהמושל חתם על אישור החוק שהופך את השימוש בקנאביס למותר וצפוי בקרוב גם להסדיר ענף ייצור ומכירה חוקיים למבוגרים

מדינה אמריקנית נוספת עשתה ביממה האחרונה היסטוריה, כאשר אישרה שימוש בקנאביס למטרות פנאי, או בשפה פשוטה יותר: לגליזציה.

המדינה הזו, ה-19 במספר בארה”ב שעושה את הצעד הזה, היא רוד איילנד – מדינה קטנטנה בצפון מזרח ארה”ב, לחופי האוקיינוס האטלנטי, שאוכלוסייתה מונה בסך הכל כמיליון ומאה אלף תושבים. 

בכך, רוד איילנד הולכת בעקבות שכנותיה קונטיקט, שהיתה המדינה ה-18 לאשר לגליזציה כשעשתה זאת ביוני אשתקד, ומסצ’וסטס, שאישרה את הלגליזציה כבר בנובמבר 2016.

מושל רוד איילנד, דן מקי, חתם אמש (רביעי, 25.5) על הצעת חוק ההופכת את השימוש בקנאביס לחוקי, מה שהופך אותה כאמור למדינה ה-19 שמפסיקה את האיסור. מקי, שהוא תומך לגליזציה מוצהר, פרסם את תוכנית הרפורמה שלו בנושא במסגרת הצעת התקציב שלו השנה.

בעוד שיחלפו לפחות כמה חודשים עד להשקת מכירות קמעונאיות של קנאביס לשימוש מבוגרים, כבר כעת יוכלו בני 21 ומעלה להחזיק באופן חוקי עד אונקיה אחת של קנאביס (כ-28 גרם) ולגדל עד 6 צמחים לשימוש אישי.

לחוק שאושר כעת קדמו חודשים של משא ומתן בין מחוקקים, עורכי דין, בעלי עניין ומשרד המושל, לפני שגרסה מתוקנת שלו הוצגה בתחילת החודש ואושרו בסנאט של רוד איילנד ביום שלישי.

מקי אמר בטקס החתימה כי “עבור החקיקה הזו נדרש מאמץ רב – זה בהחלט לא היה קו ישר. היו כאן מאות שעות של עבודה, פגישות, משא ומתן ושיתוף פעולה – וכך נעשית חקיקה טובה”.

לדבריו, “הצעת החוק שעליה חתמתי היום מבטיחה שהלגליזציה תהיה שוויונית, מבוקרת ובטוחה. אלה היו שלושה דברים שהיו חשובים מאוד לכולנו כאשר ניהלנו משא ומתן על ההסכם הסופי, שקובע שרוד איילנד מתחילה פרק חדש”.

מושל רוד איילנד חותם על חוק הלגליזציה:

סגן המושל סבינה מאטוס ומנהיג הרוב בסנאט מייקל מקפרי הצטרפו לטקס החתימה, וכך גם שני התומכים המובילים של חקיקת הלגליזציה, סקוט סלייטר והסנאטור ג’ושוע מילר.

“ידוע שמדיניות איסור הקנאביס היא מדיניות כושלת במשך עשרות שנים”, אמר מקפרי, “ואנו שמחים שהגענו לנקודה הזו כדי שנוכל לחתום על הצעת החוק”.

מילר ציין כי “זו היתה דרך ארוכה להכשיר מריחואנה במדינה, אבל לא יכולתי להיות מרוצה יותר מהתוצאה”, ואילו סלייטר אמר כי הוא “גאה במוצר שאנו מציגים בחקיקה הזו” והדגיש את היתרונות החברתיים שלה. “אני חושב שזו כנראה אחת מהצעות הלגליזציה הטובות ביותר בארה”ב”, סיכם, “אם כי אני קצת משוחד”.

מה קובע החוק החדש?

על פי החקיקה החדשה, מבוגרים בני 21 ומעלה יוכלו לרכוש ולהחזיק עד 28 גרם של קנאביס ולגדל עד 6 צמחים כאמור, שרק שלושה מהם יכולים להיות צמחים בוגרים, לשימוש אישי. מגבלת ההחזקה המותרת של קנאביס המאוחסן במשק בית נתון תעמוד על 10 אונקיות שהן כ-280 גרם.

עבירה של החזקה של יותר מאונקיה אחת – אך עד שתי אונקיות – אצל מבוגרים בני 18 ומעלה, תטופל בהעמדה בפני עונש אזרחי בלבד, כלומר קנסות כספיים בעיקר, ללא איום במאסר. בנוסף, המדינה תמחק אוטומטית הרשעות קודמות בהחזקת קנאביס בגין כמויות שנעשו כעת חוקיות.

החזקה וגידול מותרים באופן מיידי כאמור, בהנחה שדרישות האבטחה שנקבעו בהצעת החוק מתקיימות עבור מבוגרים הבוחרים לגדל את הצמחים שלהם בעצמם, אך המקומות הקמעונאיים הראשונים לא ייפתחו עד 1 בדצמבר 2022 לכל המוקדם.

האחריות הרגולטורית לנושא הקנאביס תהיה משותפת לוועדה עצמאית חדשה לבקרת קנאביס ולמשרד קנאביס מנהלי, כאשר גם ועדה מייעצת חדשה תסייע לשני הגופים הללו בעבודתם. מי שימנה את חברי הוועדה החדשה לבקרת הקנאביס יהיה מושל המדינה.

מבחינת המכירות הקמעונאיות, מכירת קנאביס לשימוש מבוגרים תהיה כפופה למס מכירה של שבעה אחוזים למדינה, מס בלו של 10 אחוזים ומס מקומי של שלושה אחוזים לעיריות המאפשרות לעסקי הקנאביס לפעול (כלומר 20% מס בסך הכל).

המדינה מעריכה שתגבה כ-1.2 מיליון דולר בהכנסות כלליות מיסים ממכירות קנאביס בשנת הכספים 2023 וכ-16.9 מיליון דולר “עם שנת מכירות שלמה ב-2024”.

בהשקה הראשונית, 33 עסקי קנאביס יוכלו לקבל רישיון למכירה, כאשר 24 מהרישיונות הללו יכולים להיות קמעונאים עצמאיים חדשים לשימוש למבוגרים ויחולקו שווה בשווה בין שישה אזורים גיאוגרפיים במדינה. מתוך 24 הקמעונאים העצמאיים, 25 אחוז יהיו לקואופרטיבים בבעלות עובדים.

תשעה רישיונות היברידיים (כלומר גם רפואי וגם פנאי) אחרים יכולים להיות מאושרים עבור בעלי מאגרים קיימים של קנאביס רפואי, אם ישלמו עמלה של 125 אלף דולרים עבור ההרשאה להוסיף מכירות קנאביס גם למטרות פנאי.

בעלי רישיונות היברידיים מאושרים יכולים להתחיל לגדל ולייצר קנאביס עבור צרכנים מבוגרים החל מה-1 באוגוסט 2022. עם זאת, תהיה הקפאה של שנתיים על רישוי מגדלים נוספים מעבר לאלו שכבר פועלים בשוק הקנאביס הרפואי.

חלק מהכסף שייאסף מדמי רישוי הקנאביס יוקדש ל”קרן סיוע להון סוציאלי” חדשה, שתספק סיוע לפונים מ”קהילות שהושפעו באופן לא פרופורציונלי מאיסור הקנאביס” כשהכוונה היא כמובן לאוכלוסיות המיעוטים, שחורים והיספנים, הנפגעים על פי הערכות שונות עד פי 4 יותר מלבנים מבחינת האכיפה נגדם של עבירות שימוש בקנאביס, למרות אחוזי שימוש דומים.

מועמדים שירצו לפתוח עסקים למכירת קנאביס יצטרכו לעמוד באחד מכמה קריטריונים כדי להיות זכאים, למשל שלפחות 51 אחוזים מהבעלות תהיה בידי מי שהתגוררו באזור מושפע באופן לא פרופורציונלי מהאיסור במשך חמש מתוך 10 השנים האחרונות, או ש-51 אחוזים מהבעלות תהיה בידי מי שעמדו בפני מעצרים או הרשעות בשל עבירות שיימחקו על פי החוק.

עסק שיש לו לפחות 10 עובדים, שלפחות 51 אחוז מהם מתגוררים באזורים מושפעים באופן לא פרופורציונלי או שנעצרו או הורשעו בעבירת עבירה הניתנת לביטול על פי הצעת החוק, יזכה גם הוא לקבל ניסיון משמעותי לפתח עסקי קנאביס, על מנת לקדם פיתוח כלכלי.

על פי החוק, הרגולטורים יהיו אחראים גם לקביעת מגבלות על “גדלים, מינונים ועוצמה של מוצרי קנאביס, לרבות, אך לא רק, תקנות המספקות דרישות למגבלות כוח סבירות של THC עבור כל סוג של מוצר קנאביס שנמכר על ידי בעל רישיון ו/או עוצמה או מגבלות מינון סבירות עבור תרכיזי קנאביס ומוצרים אכילים, שיחולו על קנאביס לשימוש מבוגרים בלבד”.

בנוסף, עיריות מקומיות תוכלנה לבטל את הסכמתן לאישור הפעלת עסק קמעונאי למכירת קנאביס, וזאת באמצעות משאלי עם בקלפי. העיריות תוכלנה גם לקבוע כללים משלהן על צריכת קנאביס במקומות ציבוריים, באמצעות פקודות ייעודיות שונות, למשל אישור על צריכה בהופעות, הפגנות, אסיפות המוניות ועוד.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר